Plan de dezvoltare instituțională

PLANUL DE DEZVOLTARE INSTITUTIONALA PENTRU ANUL SCOLAR 2019-2020

I.DIAGNOZA INTERNA SI EXTERNA

1. Prezentarea localității. Comuna Vintileasca se afla situată la limita sud-­vestică a județului Vrancea cu județul Buzău, la contactul Subcarpaților cu zona montana reprezentata de Munții Furu, Piatra Neculei si Stejic. Accesul spre Municipiul Focșani se realizează pe D.N. 2 N fata de care se afla la o distanta de cca. 70 km. Comuna Vintileasca numără cca. 2000 locuitori a căror ocupații de baza sunt exploatarea si prelucrarea lemnului precum si creșterea animalelor, ocupații de care sunt legate si tradițiile locale foarte bine păstrate din generație in generație. În ultimii ani, un număr tot mai mare de locuitori ai comunei lucrează în străinătate sau in oraşele din jur, fapt ce conduce la scăderea populaţiei şcolare.

In comuna Vintileasca funcționează  mai multe unități școlare:

  • Școala Gimnaziala Regina  Maria Vintileasca cu personalitate juridica
  • Școala  Primară  Pictor Mihail Bălășescu  Bahnele – structură
  • Grădinița Gărgărița Rița Vintileasca, structură
  • Grădinița Merișorul de Aur Bahnele – structură

            În ultimii ani, ca urare a declinului demografic general care a afectat și localitatea noastră au fost desființate patru structuri (scoli primare si grădinițe) din satele Poiana Stoichii, După-Măgura, Bahnele de Jos si Tănăsari. Elevii din aceste sate sunt transportați cu microbuzul la celelalte structuri funcționale sau ajung pe jos, in unele situații de la distante mari.

2. SCURT ISTORIC AL ȘCOLII. Școala Gimnazială Regina Maria Vintileasca are o tradiție îndelungată, In satul Neculele, documentele atesta primele activități școlare încă de la sfârșitul sec. al IXI-lea, aici funcționând prima scoală din satul Neculele (pe atunci sat component al comunei Jitia) ca scoală primara (de cinci clase) încă din perioada antebelica, iar in perioada interbelica (1927) s-a trecut la învățământul general de șapte clase, pentru ca din anul 1970 sa se generalizeze învățământul general obligatoriu de opt clase. Din anul 1976 s­a trecut la învățământul obligatoriu de zece clase, iar din 1986 pana in 1990 aici a funcționat si Școala Profesionala cu profil agricol, pentru ca din 1990 sa se revină la învățământul general de 8 clase. Din anul școlar 2004-2005 odată cu generalizarea învățământului obligatoriu de 10 clase, Școala Vintileasca a cuprins în cadrul sau si clase de S.A.M. cu profilul agricultura pana in anul 2007, desființat un an mai tarziu.

3. PREZENTAREA SCOLII. Școala Gimnaziala Regina Maria Vintileasca este situata la cca. 500m de centrul comunei, pe Drumul Național 2R ce leagă Vintileasca de satele Neculele si Bahnele.

Școala dispune de doua corpuri de clădire, ambele renovate;

-clădirea veche construita in anii 1975-76,

 -clădirea noua terminata in anii 1990, având in total:

– 10 săli de clasa cu o suprafață medie de 60 mp. fiecare,

– o sala de clasa care funcţionează ca sala de sport in sezonul rece

– cabinet de informatică ( dat in folosință in 2005 si dotat cu 18  calculatoare, conectate la internet. ),

 -biblioteca,

– un laborator (de fizica-chimie si biologie),

– cancelarie, secretariat, cabinet director, magazie, si grup sanitar în interior

Suprafața utilă a Școlii Gimnaziale Regina Maria Vintileasca este de 600 mp iar spatiile auxiliare însumează cca. 400mp. Încălzirea scolii se realizează cu doua centrale termice pe lemn de 75 kw care  asigura confortul necesar având in vedere izolarea termica. Școala are aviz sanitar de funcționare obținut în 2015.

Școala dispune de a suprafața de teren de 2 ha. în care sunt incluse: clădirile, teren de sport ( 40x15m) si de joaca, livada scolii (0.5ha). Terenurile si clădirile nu fac obiectul unor litigii sau retrocedări.

Școala Primară Pictor Mihail Bălășescu Bahnele funcționează într–un singur corp de clădire,  a fost reabilitat în 2015, când a fost finalizat și grupul sanitar modern dotat cu apă curentă și centrală termică.

Cursurile se desfășoară într-un singur schimb la toate structurile,  durata cursurilor este de 40 de minute, cu o pauza de 10 minute după fiecare ora de curs. După a doua ora de curs se acorda o pauza de 20 de minute.

Pentru elevii din satele îndepărtate unde au fost desființate școlile primare (Poiana Stoichii, După-Măgura,) elevii beneficiază de transport cu două microbuze școlare care sa transporte elevii din aceste sate.

3.1 Elevii.In anul școlar 2020-2021 1a nivelul Școlii Gimnaziale Regina Maria Vintileasca (clasele Pregătitoare -VIII) sunt înscriși un număr de  166elevi si preșcolari, care studiază in cele 2 grădinițe, 5 clase primare si 5 clase gimnaziale,  repartizați  astfel:

GrădinițaNumăr preșcolariEducator/ profesor pentru învățământul primar
Gărgărița Rita Vintileasca15Banu Ioana
Merișorul de Aur Bahnele16Noapteș Mariana
 Total30Nr. mediu de preșcolari/grupa=13,3

Scoala Gimnazială Regina Maria – INVATAMANT PRIMAR

ClasaNr. eleviÎnvățător/ profesor pentru învățământul primar
PREG + III8+ 6 (Simultan)DAVIDESCU MIRELA
I + IV10+10 (Simultan)NOAPTEȘ ANICA
II10BACIU MIHAELA
Total44Nr. mediu de elevi/clasa=16,3

Scoala Primară  ,,Pictor Mihail Bălășescu,, Bahnele – INVATAMANT PRIMAR

ClasaNr. eleviÎnvățător/ profesor pentru învățământul primar
Preg. I, III7+6+3 16  (Simultan)NIȚĂ ONUȚA
II+IV5+8 13 (Simultan)NOAPTEȘ DANIEL
Total29

Școala Gimnazială ,,Regina Maria,, – INVATAMANT GIMNAZIAL

ClasaNr. eleviDiriginte
V19MARINESCU MIHAELA
VI25NOAPTEȘ CUȚA
VII12LIHĂT IONEL
VIII7GEORGESCU APOSTU STANA
Total63

Rezulta un număr mediu de 13,3 preșcolari/ grupă la învățământul preșcolar, 15,5 elevi/ clasa la învățământul primar si 13,2 elevi/clasa la învățământul gimnazial l ceea ce reflecta tendința generala de scădere a efectivelor de elevi la clasele mici, ca urmare a scăderii drastice a natalității.

Școlarizarea elevilor in anul școlar  2020-2021 este de 100% la ciclul primar si gimnazial.

Procentul de promovabilitate la finalul anului școlar 2019-2020  a fost de 100% la clasele I-VIII.

Situația disciplinară. Nu exista cazuri de abateri disciplinare grave în rândul elevilor care sa impună sancțiuni, dar izolat apar situații cu absente nemotivate ( in special la elevii care provin din familii dezorganizate) si elevi cu probleme de comportament (la clasa a VII si a VIII-a) atât la Gimnazială Regina Maria Vintileasca cat  la Școala Primară  ,,Pictor Mihail Bălășescu,, Bahnele, care necesita o atenție speciala din partea cadrelor didactice.

Cadrele didactice. In anul școlar 2020-2021 la Școala Gimnaziala Regina Maria Vintileasca își desfășoară activitatea un număr de 17 cadre didactice, (3 educatoare, 5 învățători și 9 profesori) conform schemei de încadrare care face parte din prezentul plan de dezvoltare instituționala.

La aceștia se adaugă personalul didactic auxiliar si nedidactic format din: secretar (cu 1 norma),  contabil (0,5 norme), 3 îngrijitori cu normă întreagă și 1 îngrijitor cu 0,25 normă, mecanic de întreținere,   șofer (0,75 norme)

Managementul scolii este asigurat de către director si de Consiliul de Administrație, format din 7 membri.

4. ANALIZA S.W.O.T.

 Puncte tari. In cadrul scolii se remarca o suma de aspecte care clasează Școala Gimnazială Regina Maria Vintileasca printre școlile fruntașe din mediul rural, cum ar fi:

  • rata de școlarizare si de promovabilitate apropiate de 100%
  • frecventa foarte buna la ciclul primar si gimnazial
  • procentul ridicat al elevilor absolvenți care urmează  ciclu liceal sau profesional (95% in 2019)
  • baza materiala relativ buna si in continua modernizare (dotarea cu un cabinet de Informatica, reabilitarea si extinderea in curs de execuție la Școala Bahnele, Realizarea grupurilor sanitare interioare la grădinițele din Vintileasca si Neculele) si obținerea Autorizațiilor Sanitare de funcţionare la Şcoala Gimnazială Regina Maria Vintileasca, respectiv Grădinița Gărgărița Riţa Vintileasca.
  • încadrarea cu personal didactic calificat la toate obiectele de învățământ si preocuparea unor cadre didactice pentru perfecționarea continua
  • concursuri școlare, păstrarea tradițiilor si obiceiurilor locale de către tânăra generație  -existenta unui climat concurențial atât intre elevi pentru obținerea performantelor școlare cât şi intre cadrele didactice
  • -colaborarea buna cu autoritățile publice locale (primărie, consiliul locale, biserica) care susțin in măsura posibilităților proiectele scolii
  • dotarea școlii cu microbuze care asigură transportul elevilor din satele îndepărtate ale comunei;

Puncte slabe. Asemenea majorității școlilor din mediul rural, si la școala Vintileasca se regăsesc o serie de aspecte negative cum ar ti:

  • posibilitățile financiare limitate;
  • interesul  redus al unor elevilor si părinților pentru obținerea unor rezultate bune si foarte bune la examene de sfârșit de ciclu
    • distanta mare fata de școala a unor elevi;
    • lipsa unor dotări moderne, cele vechi fiind uzate fizic si moral (pentru sala de sport,  laboratoarele de biologie, fizica, chimie, microbuzul şcolar);
  • absenta agenților economici cu posibilități financiare care sa susțină prin sponsorizări unele proiecte si activități școlare si extrașcolare;
  • nivelul de trai modest al multor locuitori, care se reflecta in nivelul de cultura al elevilor, si implicarea slaba a părinților în sprijinirea problemelor scolii;
  • rezultatele slabe obținute de unii elevii la Evaluările Naționale din ultimii ani.

 Amenințări. Contextul social-economic nemotivat, lipsa unor perspective clare privind viitorul elevilor după absolvire, lipsa resurselor materiale a părinților care sa susțină școlarizarea ulterioara a elevilor pot duce la scăderea calității învățământului. La acestea se adaugă alte amenințări generate de perioada de criza in care ne aflam, cum ar fi:

  • utilizarea în exces a telefonului mobil şi calculatorului care consuma o parte importanta din timpul elevilor;
  • violenta verbala si uneori fizică, atât in scoală cât si in afara ei;
  • alcoolismul, mai ales pentru elevii care provin din familii a căror membri consuma regulat alcool;
  • fumatul (pentru unii elevii de la clasele a VII si a VIII-a;
  • utilizarea de către elevi a tehnologiilor moderne de comunicații (telefoane, internet,) în alte scopuri, care consumă din timpul necesar studiului

 Oportunități. In contextul reformei învățământului românesc, autonomia instituționala oferă posibilitatea dezvoltării învățământului la nivel local (C.D.S) prin includerea unor oferte educaționale atractive, care sa tina seama de tradițiile locale dar care sa corespunda si exigentelor societății de astăzi. Toate acestea se vor putea realiza printr-o strânsă colaborare cu partenerii sociali implicați in problemele scolii (comunitatea locala si autoritățile publice locale, agenți economici, părinții, elevi) care, alături de cadrele didactice pot contribui la creșterea prestigiului instituției de învățământ si prin aceasta la obținerea unor rezultate care sa onoreze întreaga comunitate.

5. CONTEXTUL SOCIAL SI TEHNICO-ECONOMIC

Analiza P.E.S.T.E.

Mediul extern al şcolii include: factori politici, economici, sociali, tehnologici, ecologici, şcoala fiind un sistem deschis ce presupune o puternică interacţiune cu mediul situat în afara ei.

CONTEXTUL POLITIC

Politica educaționala a guvernului vizează consolidarea rolului scolii ca principala instituție de educație si învățământ iar politica educaționala la nivel regional si local este în favoarea dezvoltării relațiilor de colaborare între oficialități si școala noastră; de asemenea contextul actual politic al României ca membra a Uniunii Europene, asigura mobilitatea cadrelor didactice în spațiul european, si nu numai, reflectata în deschiderea oferita școlilor de către MEN de a accesa programe specifice nevoilor de dezvoltare ale resurselor umane si financiare :

  • cadrul legislativ specific învățământului preconizează descentralizarea si autonomia sistemului de învățământ
  • Strategia de dezvoltare a județului Vrancea 2013-2020
  • cadrul legislativ favorabil atragerii de resurse financiare complementare pentru dezvoltarea infrastructurii învățământului si a resursei umane (programe comunitare,MEN)
  • sporirea resurselor materiale si informaționale la dispoziția unităților de învățământ prin proiecte si programe finanțate de statul român sau de către organismele europene
  • programele de dotare a laboratoarelor si cabinetelor, dotarea cu echipamente sportive, îmbunătățirea fondului de carte, SEI (sistem educațional informatizat);
  • finanțarea de către stat a programelor de asistenta sociala pentru elevi
  • acordarea burselor pentru elevii cu probleme si pentru elevii capabili de performanta;
  • existenta proiectelor de pregătire si perfecționare a cadrelor didactice si a programelor cu finalități de educație si formare profesionala
  • cadrul legal favorabil accesului de către unitățile școlare la fonduri structurale.

Context local

  • Exista politici integratoare pentru elevii cu cerințe educaționale speciale
    • Exista o relatie foarte buna cu autoritățile locale

CONTEXTUL ECONOMIC

  • Situația economica a familiilor este relativ buna , chiar daca nu toți părinții au locuri de munca stabile, situația lor nu pune probleme mari privind școlarizarea, oferta educațională a scolii răspunzând în mare parte cerințelor de pe piața muncii;
    • Migrația forței de munca în zonele urbane și în străinătate conduce la o cerere sporita de forța de munca din partea pieței interne si externe în diverse calificări si profesii
    • Interesul agenților economici in acordarea de sponsorizări sau donații pentru unitatea noastră este scăzut si implica demersuri greoaie, concretizate in activități puțin profitabile
    • Bugetul Consiliului Local este unul mic, însă, la nivel local politica bugetara este favorabila scolii, asigurându-se sursele financiare necesare asigurării de condiții decente pentru desfășurarea procesului instructiv-educativ.
    • Venitul disponibil al familiei generează demotivarea elevilor.

CONTEXTUL SOCIAL

  • se poate spune ca situația este buna, legătura familiilor cu problemele scolii a fost permanent în atenția colectivului de cadre didactice; în cadrul scolii, exista un mod de abordare obiectiv si realist a problemelor sociale (șomaj, delincventa etc.), astfel încât poziția directorului si a colectivului de profesori fata de problematica educației este ca aceasta trebuie sa devina un mijloc de promovare sociala
    • fluctuațiile demografice influențează negativ cifrele de școlarizare ale unităților de învățământ precum și creșterea numărului familiilor monoparentale
    • atitudine pozitiva fata de munca a majorității elevilor si părinților, dar aceasta nu poate fi exercitata datorită lipsei locurilor de muncă la nivel local
    • Rata natalității: scăderea anuala a numărului de copii din circumscripția școlară creează probleme de încadrare cu personalul didactic, fiind nevoiți pe viitor să închidem unele structuri ale şcolii
    • Nivelul educațional: majoritatea elevilor provin din familii cu pregătire minimă sau medie si foarte rar  cu studii superioare.

CONTEXTUL TEHNOLOGIC

  • se oglindește într-o desfășurare buna a procesului instructiv -educativ, școala oferă baza materiala si condiții specifice pentru realizarea unei instruiri adecvata nevoilor tânărului, pentru formarea sa (resursele financiare, din păcate, nu răspund întotdeauna cerințelor scolii pentru o reala dezvoltare si desăvârșire a capacitaților tânărului de azi, ca reprezentat al societății de mâine)
    • civilizația informaționala presupune ca, la intervale relativ scurte de timp, cunoștințele sa fie actualizate si impune redimensionarea sistemului de formare profesionala a cadrelor didactice;
    • răspândirea tehnologiilor moderne de comunicare si de tehnica de calcul (internet,televiziune prin cablu, telefonie mobila etc.) facilitează transmiterea informațiilor în timp scurt;
    • generalizarea practicilor educaționale inovatoare (AEL, SEI, învățământ la distanta) conduce la modernizarea actului educațional tradițional;
    • apariția scolii virtuale si a spatiilor de învățare virtuala si derularea cursurilor de instruire si formare;
    • Școala beneficiază de acces la Internet dar necesita lucrări de mentenanță a căror costuri sunt ridicate

FACTORI ECOLOGICI

  • integrarea în Uniunea Europeana presupune respectarea unor norme precise în protejarea mediului de către unitățile școlare;
    • educația ecologica în unitățile de învățământ devine prioritară;
    • prin activitatea sa, unitatea noastră școlara se implice în rezolvarea problemelor de mediu
    • reabilitarea termica a clădirilor;
  • economisirea la maximum a resurselor de energie termica, electrica, apa etc. astfel încât sa se protejeze mediul înconjurător.
    • nu exista factori de poluare semnificativa pe teritoriul comunei Vintileasca.

Concluziile si interpretările analizei PEST(E) sunt valorificate în elaborarea direcțiilor de acțiune strategica a Scolii Gimnaziale ,,Regina Maria” în anii școlari următori

6. SCOPUL ORGANIZATEI ( VIZIUNE, MISIUNE, VALORI)

a. Viziunea. Școala, in contextul reformei generata de necesitatea alinierii la valorile europene trebuie sa asigure pregătirea elevilor in concordanta cu necesitățile actuale si de perspectiva cuprinse in “Curriculum National”. Profilul de formare sintetizează principalele cunoștințe, capacitați si atitudini dezirabile la orice tânăr aflat la capătul parcursului sau școlar. La sfârșitul ciclului gimnazial se așteaptă de la orice elev:

. sa comunice eficient în situații reale;

. sa înțeleagă sensul apartenentei la diferite tipuri de comunități (locala, regionala, național a, europeana);

. sa dovedească flexibilitate, capacitate de adaptare si integrare in medii diverse;

. sa rezolve probleme, sa ia decizii si sa-si exprime propriile  opțiuni;

. sa aplice si sa valorifice eficient experiențele de Învățare dobândite in timpul scolii;

. sa atingă un nivel optim de comportament moral, civic si ecologic;

b. Misiunea. Școala Gimnaziala Regina Maria Vintileasca urmărește educarea si instruirea fiecărui elev la potențialul său maxim, pentru a deveni util societății în care trăiește. Misiunea Scolii Gimnaziale Regina Maria poate fi esențializată în cuvintele

,, Împreună vom construi viitorul;

c. Valori. Școala Vintileasca îsi propune sa păstreze valorile tradiționale ale scolii romanești dar in același  timp sa promoveze si sa pună accent pe noile educații lansate de M.E.N. in conformitate cu programele U.N.E.S.C.O.  privitoare la:

. educația relativa la mediu,

. educația pentru participare si pentru democrație;

. educația pentru pace si pentru cooperare;

. educația in materie de populație;

. educația pentru viața privata.

7. TINTELE (OBIECTIVELE).

Obiectivele concrete ale scolii Vintileasca izvorâte din însuși scopul sistemului general de învățământ si nevoile beneficiarilor direcți si indirecți (elevi, părinți) urmărește realizarea unei pregătiri de calitate a elevilor, intr-un climat de siguranța fizica si psihica în măsura sa asigure capacitatea de integrare socio-­economica generala, concretizate in următorii indicatori generali de performanta:

  • școlarizarea tuturor elevilor;
  • comportarea cat mai buna la evaluările naționale;
  •  reducerea numărului de absente nemotivate;
  •  creșterea participării calitative la concursurile si olimpiadele școlare;
  •  realizarea unei bune orientări școlare pentru absolvenții clasei a VIII-a;
  • dezvoltarea curiumului la decizia școlii prin antrenarea elevilor si părinților;
  •  perfecționarea personalului didactic si nedidactic;
  • atragerea unui număr cat mai mare de elevi la activitățile extrașcolare;
  • atragerea de fonduri extrabugetare prin sponsorizări,  închirieri de spatii, s.a.;

Pentru atingerea acestor obiective Școala Vintileasca va avea in vedere ca dimensiuni strategice investiția in resursele umane, introducerea tehnologiilor informaționale in activitatea școlara si atragerea de fonduri (bugetare si extrabugetare) pentru modernizarea scolii  care sa atragă elevii din localitate si din satele învecinate.

Pentru atingerea   acestor obiective se va avea in vedere  planuri operaționale şi  planul managerial pentru anul școlar 2019-2020.

Director,

Prof CRUCEAN FĂNEL